donderdag 14 juni 2012

DIGITAAL VERSLAG KINDERBOEK 3.0

De afgelopen maanden volgde ik de cursus mediawijsheid. De drie hoofdonderwerpen van de cursus zijn: de ontwikkeling van samenleving 1.0 naar samenleven 3.0; de 3.0-concepten kennisdelen, informeel. Concepten die meerdere malen behandeld in dit blog. Naar aanleiding van ieder college heb ik een stuk geschreven, daarnaast hier en daar een ‘losse’ blog. Het bloggen is voor mij een goede manier om mijn interesses te delen en theorie uit de colleges te verwerken. Ik heb het idee dat ik mij hierdoor meer verdiept heb in de aangereikte theorie waardoor ik meer kennis heb vergaard en een meer kritische visie heb ontwikkeld op de digitale wereld en het veranderende wereldbeeld. Ik ben hier nog steeds erg enthousiast over en hoop mij in de toekomst meer bezig te houden met hieraan gerelateerde zaken. Ik zou mij graag verder willen verdiepen hoe virtuele werelden samensmelten in de fysieke wereld. Hoe digitale middelen ingezet kunnen worden en onderdeel worden van het dagelijks leven en wat dit kan betekenen voor kunst en cultuur. Ik had verwacht dat hier in de cursus meer aandacht zou worden besteed. Er was in elk geval wel de vrijheid om zelf het onderwerp van de blogs te bepalen, hierdoor heb ik mij hier toch wat meer in kunnen verdiepen. Eerder schreef ik over de #dtv sessie tijdens het college waarin met name het begin van de cursus werd geëvalueerd. De aanpak voor deze cursus kende veel weerstand in het begin, maar de meeste studenten zijn uiteindelijk erg tevreden over het resultaat. Ik moet wel zeggen dat ik de gastcolleges over het algemeen iets te praktijkgericht vond. Ik miste hier vaak een wetenschappelijke benadering. In tegenstelling tot het gastcollege van Hille van der Kaa bij de cursus Beeldcultuur, dat mij zeer aansprak doordat praktijkvoorbeelden onderbouwd werden met theorie. Misschien iets om naar te kijken voor het volgende cursusjaar?
Al met al is de cursus mij goed bevallen. Met name vanwege de vrijheid rondom de opdrachten en blogs. Samen met Iris de Snaijer heb ik een concept voor het opensource kinderboek opgezet. Al eerder schreef ik over de verloop van het project en de aanpak hiervan. Het was interessant de theorie uit de colleges toe te passen en een samenwerking aan te gaan met Iris, Timon Bos en de Julianaschool. Het volledige verslag is nu te lezen en te downloaden, te delen en er mag op gereageerd worden!

Klik hier voor de pdf-versie!


Lees hier hoe Iris reflecteert op het verloop van de cursus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten