vrijdag 27 januari 2012

23.01.11


                            © www.sirillustratie.com
Nu ben ik niet erg consequent in het bijhouden van mijn andere blog, dit keer is het anders. Het moet anders. De blogs die hier de komende maanden zullen verschijnen worden geschreven naar aanleiding van de experimentele cursus Mediawijsheid van Hans van Driel. Hierbij zullen wij ons richten om de manier waarop de media steeds meer samensmelt met ons dagelijks bestaan. Onderdeel van de cursus is een kennismaking met social media die we ook na de cursus kunnen blijven gebruiken.
Om onze weg te vinden in de wondere wereld van het internet moeten alle studenten mediawijsheid zich aanmelden voor LinkedIn, Evernote, Edistorm, Twitter, Skype, Dropbox en Blogger. In plaats van blackboard gebruiken wij Yammer, een besloten netwerksite waarop alle informatie rondom de cursus zal worden gedeeld. Ook daar maakte ik een profiel aan.
Inmiddels ben ik een paar profielen, applicaties en en blog rijker. Ik ben zelf aardig wegwijs op dit soort sites en ik moet zeggen dat niet alle vormen van social media mij aanspreken. Voor de komende maanden zal ik bovenstaande sites intensief gebruiken. Ik erg benieuwd of ik op al deze sites actief zal blijven na het afronden van de cursus.
 
Het aanmelden bij deze sites wekt veel weerstand op bij veel van mijn medestudenten. Voornamelijk uit angst voor privacyschending en internetcriminaliteit. Iets dat ik volledig begrijp, maar niet deel. Natuurlijk ben ik ook voorzichtig met wat ik online zet. Maar het enthousiasme over de mogelijkheden van internet zijn groter dan de angst. Ik zie mijzelf verantwoordelijk voor wat ik online publiceer. Ik hoop dat de cursus mediawijsheid mij meer bewustwording van mijn gedrag online zal brengen zodat ik hier efficiënter mee om kan gaan en dit meer zal opleveren. 
Tijdens het college van maandag sprak Marlies de Vet kort over de manier waarop je als individu of bedrijf social media kunt inzetten, en sprak haar ideeën uit over de bibliotheek 2.0 waarbij interactie en het delen van informatie centraal staat. Internet smelt samen met de tastbare wereld, er ontstaat een niet te negeren interrealiteit. Ontastbaar, oneindig en de mogelijkheden lijken grenzeloos. Samenleving 3.0 staat voor de deur. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten