zaterdag 4 februari 2012

30.1.12


© www.sirillustratie.com
Tijdens het college van maandagavond werd het boeddhisme gebruikt werd als metafoor voor samenleving 3.0. Hier werd niet al te diep op ingegaan maar dit maakt mij toch nieuwsgierig."We hoeven niet alles te hebben, laat het los", sprak van Driel.  Het delen met elkaar als het pad naar geluk en het netwerk als oneindige kosmos dat ons bevrijdt van het lijden in de tastbare wereld? Wat ik mij kan voorstellen is dat het bewustzijn een belangrijke link kan zijn. Bewustzijn van het online gedrag, de juiste hoeveelheid inspanning, en het vinden van een balans tussen de tastbare en virtuele wereld.
Na wat gegoogle vond ik het boek dat waarschijnlijk de inspiratie is voor deze uitspraak. De komende weken zal ik daar ook aandacht aan besteden. Wat zijn de daadwerkelijke gelijkenissen tussen het boeddhisme en samenleving 3.0. En voor de grap vraag ik mijzelf af; hoeveel gelijkenissen vertoont het schema van 3.0 met een mandala?
Een ding dat zeker is, is dat er verstandig moet worden omgegaan met social media. Hoe vaak hoor je immers niet van een twitterverslaving? De internetverslaafde krijgt het stempel sociodict; "mensen die verslaafd zijn aan het netwerken, aan sekssites of internetspelletjes." (Society 3.0, p. 287) Van den Hoff citeert een stukje uit de blog van Kees Romkes, waarin hij als (ex-)sociodict uiting geeft aan zijn ervaring. “Je hebt het gevoel te leven omdat je interacteert met anderen, niet omdat je zelf ‘bent’. De drang om altijd verbonden te zijn is beangstigend".
Het gevaar dat de interesse in social media de verkeerde kant op slaat ligt op de loer. Daarom is het zo belangrijk dat men deze op een bewuste manier gebruikt. Delen, maar ook loslaten zijn essentieel in samenleving 3.0. Wij zullen deze media niet zozeer als 'tools' ervaren maar eerder onderdeel van dagelijkse activiteiten. Ik vraag mij af hoe lang het duurt voordat de samenleving echt geupgrade wordt naar 3.0, en hoeveel mensen hier gebruik van zullen maken. Zal het een beperkte groep zijn zoals bij het boeddhisme, of zal de kracht van 3.0 verder reiken?

Wat kan ik vertellen over mijn eigen ervaringen die ik opdoe op het pad naar mediawijsheid? Evernote begin ik nuttig te vinden, voornamelijk in combinatie met de app op mijn telefoon. De afgelopen week ben ik aan de slag gegaan met edistorm, waar ik tot nu toe minder tevreden over ben. Persoonlijk vind ik het erg ouderwets aan doen. Het werkt niet prettig, is onoverzichtelijk en de looks zijn te vergelijken met de graphics van een programma van een floppy. Hoog tijd dat hier wat slimme jongens en meisjes over gaan brainstormen?

2 opmerkingen: