![]() |
© www.sirillustratie.com |
De virtuele wereld wordt steeds groter en begint door te dringen in de realiteit. Nu ben ik van mening dat de term virtuele wereld duidt op iets onwerkelijks zoals een nabootsing of een hologram. Daarom denk ik dat deze term de lading niet dekt. Nu internet doorsijpelt in ons dagelijks bestaan verandert ook de rol hiervan. Je kunt het niet meer bekijken als een venster naar een irrealiteit. Misschien moeten wij niet meer spreken over het internet als een apart gegeven maar eerder de term interrealiteit gebruiken; “een hybride totaalbeleving van fysieke en virtuele werkelijkheid” (van Kokswijk, 2003).
Deze interrealiteit biedt nieuwe manieren van denken. De open structuur zorgt voor het ontstaan van een deelcultuur. Dit principe kan ook plaatsvinden buiten het internet. Als voorbeeld van 3.0 zagen wij het Holocaust-Mahnmal monument van Peter Eisenman in Berlijn. Ook hier zien wij de grenzeloosheid. In het kunstwerk zelf; er treedt een gevoel van desoriëntatie op wanneer men er rondloopt en het monument loopt over in de stad. Daarnaast creëerde Eisenman de mogelijkheid om te delen. Het monument kan ook gebruikt worden om te picknicken, zonnebaden e.d. Helaas trad de Berlijnse gemeente hier tegen op en maakte het monument hiermee weer 1.0.
Een soortgelijk voorbeeld zien wij bij het operahuis in Oslo. Het door Snøhetta ontworpen gebouw is functioneel maar daarnaast flexibel. Om de toegankelijkheid van het gebouw te vergroten is er de mogelijkheid om er over heen te lopen, als een soort plein. Er zijn zelfs een aantal plaatsen speciaal voor skaters, zodat zij naar hartenlust over het gebouw kunnen skaten. De grenzen tussen plein en gebouw zijn vervaagd waardoor de architectuur voor meer mensen gedeeld wordt. Daarnaast zal er eerder vertrouwdheid optreden bij de bewoners van de stad, waardoor de drempel waarschijnlijk lager zal zijn een bezoek aan het operahuis te brengen.
Gebruikte bronnen:
Dr. Jacob van Kokswijk, Architectuur van een cybercultuur, 2003, Uitg. Bergboek.
Dr. R.van de Vorst, Nieuwsgierigheid, 2007, nw A'dam.
Wikipedia
Geen opmerkingen:
Een reactie posten