vrijdag 24 februari 2012

13.02.12

© www.sirillustratie.com
Maandagavond bezocht ik samen met mijn medestudenten Seats2Meet in Tilburg. Er werd ons bewust gemaakt van nieuwe manieren van werken. Naast de al bekende flexplekken kan Twitter worden ingezet om met klanten te communiceren en je diensten aan te passen naar hun wensen. Virtual reality wordt ingezet als leeromgeving. Dit kan een grote omschakeling in het onderwijs betekenen. Wat we nu huiswerk noemen wordt straks onder begeleiding van een docent gedaan en het opdoen van kennis kan thuis, in een virtuele leeromgeving. Werkvormen veranderen. Na de industrialisering, automatisering en internet is het nu tijd voor digitalisering.
Na de woordvoerder van S2M Tilburg was Barry Spooren van Incubate aan de beurt. Hij vertelde zeer geïnspireerd over de werkwijze van Incubate. Ik was er van op de hoogte dat zij veel werkten met input van buitenaf, maar dat bijna alles omtrent het festival open source is was nieuw voor mij. Van financiering tot programmering. Het inspireert mij om te horen dat er op zo'n open manier gewerkt kan worden. Het principe klinkt heel logisch; het bundelen van de kracht, samen kun je meer bereiken. Incubate maakt gebruik van het social festival model. Dit is gebaseerd op Wikinomics' How Mass Collaboration Changes Everything. Het gaat erom zo veel mogelijk mensen te betrekken bij de organisatie zodat er efficiënter gewerkt kan worden. Dit model is onder licentie bij creative commons, waar ik kort over schreef in een vorige blog.
Met The A-team als voorbeeld toonde Spooren een model waarin vier verschillende stijlen van leiderschap getoond worden. Hier gaat het om de combinatie behoudend, verstorend en formeel en informeel. In een blokkenschema levert dit vier soorten leiders op. Waarvan de laatste - Murdock - verstorend en informeel, getypeerd zou kunnen worden als 'de mafketel'. Zijn ideeën zullen vraagtekens oproepen maar hij zorgt wel voor verandering! Om vernieuwend te blijven is het goed om een 'Murdock' in het team te hebben. In de meest ideale situatie zijn alle vier de stijlen vertegenwoordigd binnen een organisatie. (Spooren, 13-2-'12)
Het bezoek bij S2M inspireerde Iris de Snaijer en mij om een project te starten. Een open source kinderboek. Waarschijnlijk komen we nog met een passende naam, laten we het voor nu Kinderboek 3.0 noemen. Wij zullen de aanzet geven voor een boek, kinderen kunnen hierop reageren en bewerken. De input van de kinderen zullen wij verwerken in het verhaal. Wat er kan ontstaan is verschillende versies van een verhaal, of we kunnen de input verwerken zodat er een verhaal ontstaat. Ik ben op zoek naar soortgelijke projecten maar tot nu toe is mijn zoektocht niet succesvol. Wel zijn er interactieve kinderboeken zoals Fundels of apps te verkrijgen. Naast het feit dat ons project experimenteel is kan de input van de kinderen waardevol zijn om te zien wat kinderen van ene bepaalde leeftijd willen lezen, zien en gebruiken. Welke vorm dit gaat aannemen laten wij open. Meer lezen over dit idee?
Op deze blog zal ik verschillende open source projecten tonen. Deze input kunnen wij gebruiken om ons experiment voort te zetten. Uiteraard zal ik berichten over de voorgang van het project! Laat het me weten als je ideeën hebt over Kinderboek3.0 of bekend bent met soortgelijke projecten.

Presentatie Barry Spooren 13-2-'12, Seats2Meet, Tilburg.

3 opmerkingen:

  1. Erg leuk idee Siri! Veel succes samen en... ik ga jullie experiment met belangstelling volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal je op de hoogte houden van de ontwikkelingen! Ben ook erg benieuwd naar jullie feedback / input.

      Verwijderen
  2. Inderdaad een erg leuk idee! Ben benieuwd naar het verloop.

    BeantwoordenVerwijderen