zaterdag 17 maart 2012

05.03.12

Privacy. Een van de discussiepunten bij aanvang van de cursus. Weinigen waren ervan gecharmeerd zijn of haar gegevens achter te laten bij diverse online platforms. Tijdens het gastcollege van Karlijn Muller stonden de grenzen van privacy centraal. Aan de hand van een aantal treffende voorbeelden zorgde zij voor een interactief college, waarin de dialoog over het begrip privacy gevoerd werd. Hieruit werd duidelijk dat niet iedereen dezelfde criteria heeft als het privacy betreft. De een zet graag persoonlijke informatie online, de ander is hier extreem op tegen.
Op veel manieren worden wij van onze privacy 'beroofd'. Denk alleen al aan de bewakingscamera's in de openbare ruimte. Waarschijnlijk bestaat er meer videomateriaal van jou dan je je bewust van bent. Je wordt vastgelegd op de route van huis naar werk/studie, winkels, pashokjes, stations, vliegvelden, 'gewoon' op straat. Daarnaast kunnen telefoongesprekken worden opgenomen. Door een servicedesk, de overheid maar ook door criminele organisaties.

Wanneer het privacy en internet betreft zien wij vaak leuzen als privacy bestaat niet meer, of zoals Zuckerberg zegt; 'The age of privacy is over'. Hiermee wordt vaak gedoeld op social media. Hier is de gebruiker in de meeste gevallen zelf verantwoordelijk voor hetgeen dat hij of zij online plaatst. Er zijn privacy-instellingen mogelijk, maar voor Facebook zelf is de informatie vrij toegankelijk. Gegevens op Facebook kunnen gebruikt worden voor andere doeleinden. Het is zelfs mogelijk  mensen te herkennen op foto's. Niet alleen door middel van taggen, maar aan de hand van biometrische informatie, gezichtsverhoudingen zoals de afstand tussen de ogen. Acquisti ontwikkelde een applicatie om te laten zien wat de gevaren van dit soort vormen van gezichtsherkenning zijn. De herkende persoon kan eenvoudig gekoppeld worden aan allerlei gegevens. Zelfs zonder hacken is het mogelijk door middel van een foto allerlei gegevens op te vragen, 'van seksuele voorkeur tot het Social Security Number'. Door deze ontwikkelingen wordt het eenvoudiger misbruik te maken van andermans gegevens.

Als het om privacy gaat is niet haast niet mogelijk Google niet te bespreken. Met het nieuwe privacybeleid laten zij zien dat inbreuk op onze privacy voor beide partijen van belang kan zijn. Voor Google komt deze transparantie van pas bij het efficiënt adverteren. De gebruiker profiteert hiervan door efficiëntere zoekresultaten. Dit klinkt vrij aantrekkelijk. Maar het grootste punt van kritiek is dat Google alle gegevens aan elkaar koppelt, of men dat wil of niet. Er wordt geen rekening gehouden met de persoonlijke grenzen als het het op privacy aangaat. Het lijkt of men nu moet kiezen voor een leven met of zonder Google. Men lijkt niet onder het nieuwe beleid uit te komen.
Omdat dit voor ophef zorgt binnen Europa - dat in tegenstelling tot Amerika wel een wet op privacy kent - is er een brief gestuurd vanuit het Europese parlement met de vraag het beleid uit te stellen in verband met een onderzoek naar 'the possible consequenses for the protection of the personal data'.
Bits of Freedom strijdt voor vrijheid en privacy online. In verband met het nieuwe beleid probeerden zij een Google-vrij dieet door een week lang alternatieve diensten te gebruiken. Dit experiment laat zien dat er zijn veel mogelijkheden om Google-loos op het internet te vertoeven.
Zonder dat je expliciet informatie online zet zal men zich verbazen over wat er allemaal te vinden is. De mogelijkheden voor hackers blijven zich ontwikkelen en zijn groter dan men denkt. Daarom is het raadzaam na te denken over jou online gedrag. Waar liggen jou grenzen als het om online privacy gaat?

Overige bronnen:
Telt jou online privacy nog voor Google?
VPRO thema

Geen opmerkingen:

Een reactie posten