vrijdag 25 mei 2012

DUOBLOG - i.s.m. Iris De Snaijer

Naar mijn mening wordt men pas echt mediawijs door theorie toe te passen in de praktijk. Al eerder schreef ik over Kinderboek 3.0, dat vorm heeft gekregen in de vorm van Writealong.nl. Een samenwerking met Iris de Snaijer. Timon Bos zorgde voor het praktische gedeelte, het realiseren van de website. In vorm van een duoblog brengen wij verslag van het verloop van het project. Daarom is het zaak om voorafgaand aan dit stuk het eerste deel van de blog te lezen.

Het experimentele karakter van dit project sluit aan bij de manier waarop ik tegen zaken aan kijk. In een eerdere blog liet ik weten dat ik volgens de leerstijlentest van Kolb een doener ben. Toevallig had Iris dezelfde uitkomst. De verloop van het project sluit opvallend aan bij de ideale leeromgeving van een doener. Hierbij zijn humor, plezier en ontspanning op de leer- of werkplek, terugkoppeling op eigen acties, contact met anderen en de sfeer belangrijk. De doener moet vrij zijn om snel te reageren, verschillende werkvormen tot zijn beschikking hebben, en houd van situaties die om keuzes vragen, uitdagend en spannend zijn.
Het plan van aanpak was aan veranderingen onderhevig. Het is gebleken dat onze verwachtingen anders waren dan de praktijk ons liet zien. Zo zijn de kinderen in groep 7 en 8 een stuk minder mediawijs dan we in de eerste instantie dachten. De meeste kinderen een Hyves profiel, maar maakt hier minimaal gebruik van. De mogelijkheden van social media worden over het algemeen nog niet benut. Tijdens de praktijkopdracht werd dit beeld bevestigd. Zelfs bij het aanmaken van een gebruikersnaam was begeleiding nodig. Ons initiële idee om Twitter in te zetten in de communicatie bleek dan ook niet goed. Zo schakelden we snel naar Hyves, die we wel linkten aan Twitter.
Omdat de website niet helemaal aansluit op de wensen en eisen die wij aan het project stellen heeft dit gevolgen voor het verloop van het project.  Naarmate het project vorm kreeg kwamen er steeds meer ideeën over de vorm die de site zou kunnen aannemen. Deze zijn binnenkort te lezen in de vorm van een digitaal verslag. Writealong laat ons zien of het basisprincipe succesvol is en dit eventueel verder ontwikkeld kan worden. Nu hebben wij niet kunnen meten hoe het zou zijn als er actief gebruik gemaakt zou worden van de social media rondom writealong.nl zoals Facebook en Twitter waardoor misschien een grotere doelgroep bereikt kon worden. De interactie tussen gebruikers is nog niet duidelijk aanwezig, al zijn er wel tekenen van een participatory culture
Al kende het project een vrij langzame start kunnen wij niet ontevreden zijn over de resultaten die tot nu toe zijn bereikt. Met ons model als basis is het mogelijk een heel goed product neer te zetten dat binnen het onderwijs kan worden ingezet ten behoeve van de schrijfvaardigheid, creativiteit en beeldende kwaliteiten. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor het vormen van een platform, een digitaal platform waarop ook buiten het reguliere onderwijs om op een informele manier geleerd kan worden. Een goede manier om talent te ontwikkelen en vaardigheden voor de 21eeeuw, creativiteit en kritische reflectie te stimuleren. Blijf ons volgen voor een uitgebreide weergave van het verloop en de analyse van Writealong.nl.

Overige bronnen:
leeromgeving doener

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen dat jullie, ondanks dat het soms wat moeizaam verliep, zo enthousiast zijn gebleven. (of zo kwamen jullie in ieder geval over;)) Het project was erg interessant om te volgen en de mogelijkheden die jullie noemen klinken heel interessant. Ben benieuwd naar de analyse!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie!

    Wij zijn zeker enthousiast over het project! We hebben enthousiaste reacties ontvangen van verschillende kinderen. Nu hebben wij een survey uitgezet en zijn benieuwd naar de uitkomst. Er zijn inderdaad heel veel (groei)mogelijkheden voor writealong.nl. Het verslag zal online in te zien zijn, dus hou ons in de gaten.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen